Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

ULMA na budowie najdłuższego i najwyższego mostu w Finlandii

2024-07-08
Mostu Kruunuvuori, który połączy wyspę Laajasalo z centralną częścią miasta to najdłuższy i najwyższy most w Finlandii, a także jedna z najdłuższych przepraw na świecie przeznaczonych tylko dla transportu publicznego. Zespół ULMA Baltic oraz ULMA Polska współpracują z generalnym wykonawcą obiektu: konsorcjum TYL Kruunusillat (YIT Oy & Kreate Oy) oraz firmą TRB Rakennustoimisto Oy podczas budowy 135 metrowego pylonu.

Most o długości 1228 metrów, będzie się składał z 14 podpór, a centralny pylon (T6) osiągnie wysokość 135 metrów. Wysokość przeprawy dla łodzi to 20 metrów, a przewidywaną żywotność obiektu obliczono na 200 lat. Budowę pylonu podzielono na dwa etapy. W pierwszym powstała część w kształcie litery V, do konstrukcji której posłużył system ENKOFORM HMK oparty na wieżach T-60. W miarę wzrostu pylonu, do około 31 metrów konstrukcja była rozbudowywana. Druga część pylonu, w kształcie litery A, jest wykonywana za pomocą systemów samowznoszących ATR oraz KSP. Deskowanie HMK opiera się na pomostach ATR oraz KSP. Do konstrukcji każdej z nóg pylonu posłużyły cztery pomosty ATR oraz jeden, wewnętrzny pomost KSP. Konstrukcja deskowania została zaprojektowana tak, aby dopasowywać się do zmiennego przekroju podpory. Tuż przed połączeniem się nóg pylonu system ATR zostanie przebudowany tak, aby do końca pylon był realizowany już za pomocą jednej konstrukcji.