Opis Inwestycji
Tunel budowany metodą odkrywkową ma długość 500 m, szerokość 14,4 m i wysokość 9,9 m. Tunel stanowi element tzw. trójkąt Baños - węzła atlantyckiej linii kolei dużych prędkości, w którym zbiegają się 4 trasy łączące Valladolid, Palencię i Burgos.
Rozwiązania ULMA
Zaproponowane rozwiązanie umożliwiło wielokrotne wykorzystanie tego samego sprzętu, co pozwoliło zaoszczędzić na kosztach dostawy, montażu i robocizny.
Ze względu na trudne warunki gruntowe, tj. występowanie gruntów gliniastych, stworzono szczegółowy harmonogram dostaw i montażu. Firma ULMA zaprojektowała i dostarczyła dwa lekkie wózki, które umożliwiły transport wielkoformatowych deskowań za pomocą urządzeń dostępnych na budowie. Specjalne systemy jezdne umożliwiły budowę tunelu w odcinkach o długości 12,5 m bez zmiany konfiguracji. Prace rozpoczęto od środkowej części tunelu, z której przesuwano się w stronę jego skrajnych części montując jednocześnie deskowanie ścian. Synchronizacja poszczególnych prac umożliwiła wykonywanie odcinków w bardzo krótkim czasie. Ściany i sklepienie tunelu wykonano za pomocą systemu ENKOFORM.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania prac zastosowano szereg podestów roboczych oraz schodni do komunikacji pionowej.