Opis inwestycji
Jednonitkowy tunel o długości 115 m, zbudowany został metodą odkrywkową w ciągu obwodnicy EN-101 Ponte da Barca - Arcos de Valdévez w Portugalii.
Rozwiązania ULMA
Podczas realizacji zastosowano deskowania ENKOFORM HMK oraz ENKOFORM VMK połączone w 12-metrowe zespoły. Jedynie na pierwszym i ostatnim odcinku deskowanie skrócono do długości 9,5 m.
Ściany boczne i sklepienie tunelu betonowano oddzielnie.
Do realizacji ścian bocznych zastosowano deskowanie dwustronne ENKOFORM V-100 na bazie stalowych stężeń i dźwigarków. Kształt ścian bocznych uzyskano za pomocą stężeń krzywoliniowych. Na stężeniach zewnętrznych kotwionych do fundamentów zamontowano podesty robocze ułatwiające prowadzenie dodatkowych prac związanych z betonowaniem. Stężenia wewnętrzne zakotwiono do betonowej części dolnej tunelu i usztywniono ściągami. Zewnętrzne i wewnętrzne płyty deskowania wyposażono w podesty robocze. Elementy przestawiano za pomocą żurawia.
Wewnętrzne deskowanie sklepienia tunelu zamontowano na wózku przejezdnym ustawionym na szynach. Wózek wykonany ze stężeń MK wyposażono w podesty robocze na różnych poziomach.
W miejscach sklepienia, gdzie niezbędne było deskowanie dwustronne, elementy zewnętrzne montowano za pomocą żurawia. Sposób montażu umożliwił prawidłowe ustawienie płyt.