Opis inwestycji
Brisbane City Council’s Legacy Way to tunel o długości 4,6 km, który połączy dwie najbardziej uczęszczane arterie tej części miasta. Podczas realizacji obiektu znalazł zastosowanie specjalny wózek ULMA, zaprojektowany na bazie systemu MK.
Rozwiązanie ULMA
Prace rozpoczęto od wzniesienia żelbetowych ścian z elementów prefabrykowanych, następnie rozstawiono i zamontowano urządzenia elektryczne i mechaniczne. Generalny wykonawca, firma Transcity, poszukiwał innowacyjnych rozwiązań do wykonania wsporników i przewodów wentylacyjnych tunelu. Przygotowanie oraz realizację projektu w tym zakresie powierzono oficjalnemu dystrybutorowi ULMA w Australii, firmie Uni-Span.
Po raz pierwszy w historii budowli podziemnych w Australii, prefabrykowane płyty ze sprężonego betonu wsparto wyłącznie na wsporniku wykonanym metodą na mokro. Prace montażowe prowadzono w trudnych warunkach ze względu na geometrię obiektu, ograniczoną dostępność przestrzeni oraz wysokie wymagania dotyczące dopuszczalnej tolerancji wymiarów wspornika.
W celu zwiększenia wydajności prac ULMA zaprojektowała i wykonała wózek MK z napędem silnikowym i układem do rozdeskowania. Pełny cykl pracy wózka – opuszczenie struktury, przetoczenie jej o 100 m, dostawienie i zabetonowanie kolejnego taktu – zajmował mniej niż jeden dzień. Uniwersalność systemu MK umożliwiła bezproblemowe dostosowanie konstrukcji do zmian wysokości tunelu.
Z uwagi na napięty harmonogram prac, w każdej z nitek tunelu pracowały po dwa dodatkowe wózki, dzięki czemu prace zbrojarskie i wznoszenie 8-metrowych konstrukcji podtrzymujących nie wpływały na tok pozostałych robót.
Zaproponowane rozwiązanie pozwoliło na realizację 50-metrowych odcinków tunelu w ciągu 20 godzin.
Więcej informacji na stronie Uni-Span