Opis inwestycji
Budowa tunelu o długości około 800 m i dwóch nitkach o łącznej szerokości 30,5 m stanowi część projektu realizacji autostrady łączącej Katanię z Syrakuzami. Maksymalna wysokość tunelu wynosi 9,5 m, a średnica wewnętrzna 13,5 m. Obydwie nitki tunelu wykonywano łącznie, w otwartym wykopie, z zastosowaniem elementów systemu Konstrukcji MK.
Rozwiązania ULMA
System MK wykorzystany w tym projekcie opierał się na wózku, który przemieszczał deskowanie wewnątrz wykonywanego tunelu. Wózek był przesuwany po prowadnicy za pomocą systemu łożysk. Zaproponowane rozwiązanie umożliwiło wykonywanie tunelu w segmentach o długości 12,5 m. Prace realizowane były w szybkim tempie dzięki dostarczeniu na budowę już zmontowanych płyt do wykonania sklepień.
Po wykonaniu jednego segmentu wózek był przesuwany na kolejny odcinek za pomocą systemu hydraulicznego. Po ustawieniu go w docelowym miejscu wózek był podnoszony przy pomocy podnośników hydraulicznych do żądanej pozycji i stabilizowany za pomocą regulowanych słupków.
Po zakończeniu budowy tunelu oraz wprowadzeniu kilku drobnych adaptacji system był wykorzystany do wykonania innego obiektu, co świadczy o dużej elastyczności zastosowanego rozwiązania.
Deskowanie wewnętrzne było wyposażone w system hydrauliczny, który umożliwił jego ustawianie w pionie i w poziomie, przyczyniając się do redukcji kosztów realizacji. Z kolei system pneumatycznych wibratorów zewnętrznych pozwolił na uzyskanie wysokiej jakości powierzchni betonu oraz dalsze skrócenie czasu prac.
Systemu MK nie wymaga stosowania dodatkowych wstawek drewnianych podczas wykonywania elementów zakrzywionych. Pomosty robocze z odpowiednimi drabinami ułatwiły dostęp do wszystkich konstrukcji oraz zapewniły bezpieczną pracę na wysokości.