Opis inwestycji
Ze wszystkich mostów w Porto ten jest najbardziej znany i charakterystyczny. Zbudowany na rzece Duero łączy Porto z miejscowością Vila Nova de Gaia. Obecnie stanowi część Centrum Historycznego Porto uznanego przez UNESCO za Światowe Dziedzictwo.
Most składa się z dwóch stalowych płyt: górnej o długości blisko 390 m na wysokości 62 m oraz dolnej o długości 174 m na wysokości 10 m. Obydwie płyty są podparte łukiem stalowym o rozpiętości 172 m oraz pięcioma filarami.
Ten symboliczny obiekt, zaprojektowany przez inżyniera Teófilo Seyriga, ucznia Gustawa Eiffela, został oddany do użytku 31 października 1886 roku, a do jego wykonania zużyto 3.000 ton stali. Po górnym moście przebiega linia metra, natomiast dół mostu przeznaczony jest dla kolejki łączącej obydwa brzegi rzeki, samochodów i ruchu pieszego.
Rozwiązania ULMA
Z uwagi na wielkość mostu, jego nietypową formę i skomplikowaną geometrię montaż rusztowania BRIO w celu przeprowadzenia renowacji stanowił duże wyzwanie.
Dzięki elastyczności systemu BRIO udało się dopasować konstrukcję rusztowania do zmiennego przekroju mostu.
Zespół pracujący nad projektem opracował rentowne rozwiązanie uwzględniające dużą wysokość, zmienne warunki atmosferyczne i skomplikowane formy.
Wśród akcesoriów systemu BRIO, które pozwoliły na dopasowanie się do skomplikowanej geometrii łuku można wymienić konsole, zastrzały, kratownice, podesty z włazem oraz drabiny i wsporniki zadaszenia. Dzięki nim komunikacja pieszych i pojazdów podczas renowacji nie została zaburzona.
Pomimo dużej wysokości obiektu zagwarantowano bezpieczeństwo pracowników. W tym celu wykorzystano pomosty robocze dla personelu, zabezpieczone poręczami i bortnicami zgodnie z przepisami BHP, oraz poręcze wyprzedzające, które umożliwiają zabezpieczenie montażysty na poziomie, na którym pracuje oraz na poziomie wyższym podczas wchodzenia na niego.