Opis inwestycji
W lipcu 2014 roku ruszyły prace przy budowie największej w ostatnich latach rzeszowskiej inwestycji. Nowy, podwieszony most nad Wisłokiem oraz sąsiadującym z rzeką zbiornikiem bezpieczeństwa Elektrociepłowni Rzeszów stanowi część północnej obwodnicy miasta łączącej ulicę Załęską z ulicą Lubelską. Droga o długości około 1,8 km odciążyła centrum miasta od ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód. Sama przeprawa, licząca ponad 480 m, jest najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu.
Dominującym elementem wartej ponad 180 mln złotych inwestycji jest pylon mostu, którego wysokość wynosi 108,5 m. W Polsce wyższy jest tylko pylon Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu o wysokości 122 m. Pylon wykonany został w 26 etapach betonowania: etap 1-14 (wykonanie dwóch nóg pylonu), etap 15-17 (część zwornikowa), etap 18-26 (wykonanie pylonu w strefie zakotwienia want).
Rozwiązania ULMA
Generalnym wykonawcą była firma Bilfinger Infrastructure S.A. a dostawcą systemów deskowań - ULMA Construccion Polska S.A. Do wykonania żelbetowych starterów pylonu w kształcie litery „T” i wysokości ponad 14,5 m zostało użyte deskowanie dźwigarkowe ENKOFORM, wyposażone na całym obwodzie szalunku w 4 poziomy podestów roboczych z komunikacją pionową. Do realizacji nóg pylonu o przekroju skrzynkowym (5,75 x 4,75 m, grubość ścian 0,80 m) ULMA dostarczyła kompletny system samowznoszący ATR. Ze względu na skomplikowaną geometrię obiektu zaprojektowano podesty robocze składające się z kratownic MK, które stworzyły pierścienie okalające nogi pylonu. Zawieszona na czterech wspornikach konstrukcja zapewniała przestrzeń do pracy i jednocześnie podtrzymywała zamontowane na wózkach ATR deskowania o wysokości 4,8 m. Ściany słupów, podobnie jak startery, wykonywane były za pomocą deskowania dźwigarkowego ENKOFORM. Konstrukcję kratową jednej nogi o wadze ponad 30 ton podnoszono za pomocą 4 siłowników hydraulicznych. Ich redukcja oraz mniejsza ilość punktów zakotwienia pozwoliły zredukować czas wykonywania jednego etapu z 7 do 3 dni. Zastosowany w trakcie realizacji obiektu system ATR umożliwiał również pracę podczas niekorzystnych warunków pogodowych, tj. wznoszenia konstrukcji przy wietrze dochodzącym do 80 km/h. Proces przestawiania trwał około 6 godzin, z czego 30 minut zajmowało wznoszenie układu, a pozostały czas to prace przygotowawcze. Poziomy rygiel o przekroju prostokątnym został wykonany za pomocą systemu samowznoszącego ATR oraz konsoli BMK. Po zrealizowaniu w 3 etapach zwornika wykonywana była część wantowa pylonu, która ze względu na zakotwienia lin wzmocniona została stalowym wkładem wewnątrz pylonu, zespolonym z częścią żelbetową. Górna część obiektu wybudowana została w 9 etapach przy użyciu przeprojektowanego systemu samowznoszącego ATR.