Opis inwestycji
Inwestycja szacowana na 53 mln złotych ma za zadanie poprawę komunikacji w Poznaniu w ciągu drogi krajowej nr 92. Obejmowała budowę trójprzęsłowego mostu o długości 236 metrów, który powstał z uwagi na zły stan techniczny poprzedniej konstrukcji. Nową nitkę od starszego obiektu odróżnia brak podpór w nurcie rzeki. Do realizacji projektu, we współpracy z generalnym wykonawcą, ULMA zaprojektowała i dostarczyła optymalne rozwiązania w zakresie deskowań i rusztowań.
Rozwiązania ULMA
Realizacja fundamentów, podpór pośrednich oraz przyczółków była możliwa dzięki deskowaniu ramowemu ORMA. Deskowanie podpór pośrednich podzielone zostało na dwa etapy – trzon oraz oczep. Deskowanie trzonu filara umożliwiły płyty ORMA oraz wybitki, które profilowały krzywiznę filara. Deskowanie oczepu stanowił zaś ruszt z belek drewnianych VM i podpór stropowych EP.
Deskowanie mostu zaprojektowano na bazie systemów DSD oraz ENKOFORM. Między stalowymi dźwigarami konstrukcji obiektu do deskowania płyty górnej wykorzystano ruszt z belek VM, które zostały podwieszone do spawanych do górnej półki dźwigarów blach przy użyciu ściągów DW15. Poza dźwigarami deskowanie płyty górnej wykonano z wykorzystaniem wsporników z rygli DSD oraz podpór pionujących E, ze stanowiącymi poszycie drewnianymi belkami VM. W obrębie filarów do deskowania żelbetowej płyty dolnej wykorzystano ruszt z belek drewnianych VM, podwieszonych przy użyciu ściągów DW15 do blach spawanych do półki dolnej dźwigarów. Dźwigarki i zamki podciągu użyto do wykonania obstawki płyty dolnej. Dostęp do każdego z obszarów deskowania był możliwy dzięki indywidualnie zaprojektowanej schodni modułowej BRIO.