Opis inwestycji
ULMA Construcción brała udział w realizacji projektu mającego na celu połączenie dwóch miejscowości w Kraju Basków dzięki budowie wiaduktu w ciągu Autostrady Eibar - Vitoria, na odcinku Eskoriatza Norte - Arrasate Norte. Pierwszy obiekt:
Tunel Izurieta - Apotzaga o długości 260 m łączy się z wiaduktem Basagoiti o długości 427 m - jednym z trzech nowych tego typu obiektów przebiegających nad terenem o skomplikowanym ukształtowaniu powierzchni.
Wiadukt Basagoiti składa się z trzech filarów w kształcie litery V. Ramiona każdego z filarów o długości 35 m mają przekrój w kształcie prostokąta o wymiarach 2,25 x 5,50 m i tworzą kąt zbliżony do prostego.
Rozwiązania ULMA
Do wykonania wszystkich filarów zastosowano podobną technologię: uniwersalne deskowania dźwigarkowe oraz kratownice H-33 o długości wystarczającej do betonowania obydwu etapów - 35 m. Deskowanie z belek HM-500 wykonano z poszyciem ze sklejki pokrytej filmem fenolowym, belek i dźwigarów. Całość podparto na konstrukcji z kratownic H-33, rozmieszczonych w rozstawie co 0,5 m. Połączenie pomiędzy deskowaniami wykonano za pomocą ściągów DW. Przenoszenie obciążeń z filarów na podłoże odbyło się poprzez dwie grupy wież T-500. Obciążenia przeniesione zostały także na cokół za pomocą profili ze ściągami mocującymi i klinami.
Podczas demontażu deskowań, w celu uniknięcia zniekształceń i pęknięć na powierzchni betonu, pozostawiono podparcie filarów na skrajnych wieżach zakotwionych w połowie wysokości.
Do betonowania filarów zastosowano beton samozagęszczalny. Dzięki temu uzyskano wysoką jakość wykończenia powierzchni i uniknięto powstawania „raków” w strukturze betonu.
Podczas realizacji tunelu Izurieta - Apotzaga metodą odkrywkową zastosowano wózek niosący deskowanie wewnętrzne. Ustawiony na kółkach wózek przesuwany był po prowadnicach, co pozwoliło na realizację obiektu w taktach.
Dział Techniczny ULMA Construcción przygotował specjalną lekką konstrukcję do przesuwania w pionie i w poziomie deskowania radialnego BIRA o dużej powierzchni. Rozwiązanie, w którym wykorzystano system sterowania hydraulicznego, zagwarantowało wysoką wydajność i bezpieczeństwo prac oraz przyczyniło się do obniżenia kosztów realizacji.
Całkowita długość wózka wynosiła 12,25 m, z 17-centymetrowym zakładem na konstrukcji z poprzedniego taktu i 1,30 m z przodu - do zamocowania zastawki czołowej i pomostu roboczego.
Płyty BIRA zamocowano na dźwigarach podłużnych, łączonych na złącza i sworznie 20 x 70, które posłużyły za podparcie deskowania górnego płyt. Dźwigary opierały się na kratownicach, do których przymocowane były systemem ściągów, przenoszącym parcie betonu. Układ kratownic i dźwigarów podłużnych gwarantował sztywność całego układu podczas betonowania oraz przestawiania deskowania.
W ciągu tego samego odcinka Autostrady AP-1 wykonano także montaż deskowania wiaduktów 13 i 16. Rozwiązanie polegało na zastosowaniu deskowania poziomego ENKOFORM H-120 opartego na systemie wież posadowionych oraz zakotwionych do indywidualnych fundamentów. Dla stref przy przyczółkach wybrano rozwiązanie uwzględniające spadki przy skarpach i wykorzystujące szereg walcowanych profili o dużej wytrzymałości.