Opis inwestycji
Na warszawskiej Woli, u zbiegu ulic Prostej i Towarowej powstaje biurowiec Skyliner o wysokości 195 m. Jest to jeden z najwyższych budynków w Warszawie. Wieżowiec składa się z 45 kondygnacji naziemnych oraz 5 podziemnych, w których znajdują się garaże. Do obsługi budynku przewidzianych jest 21 wind, zlokalizowanych w trzonach konstrukcji. Inwestorem tego innowacyjnego projektu jest firma Karimpol Polska, generalnym wykonawcą Warbud, a ULMA Construccion Polska dostarczyła kompleksowe rozwiązania z zakresu deskowań do jego realizacji.
Rozwiązania ULMA
Podczas realizacji trzonów wieżowca wykorzystano system podestów samowznoszących ATR-P. Konstrukcja budynku wznoszona jest w technologii bez wyprzedzenia, co oznacza realizację stropów bezpośrednio po wykonaniu etapu trzonu. Na umieszczonych wewnątrz trzonów podestach samowznoszących ATR-P ustawiono maszty, zaprojektowane na bazie systemu MK. Maszty stanowiły podstawę dla konstrukcji wsporczej, do której podwieszono deskowanie ścienne ORMA. Płyty systemu ORMA zawieszono na specjalnych wózkach rolkowych, które umożliwiały swobodne odsuwanie deskowania od wykonanego elementu żelbetowego, a następnie zamykanie i rektyfikację deskowania przed betonowaniem. W celu realizacji trzonów w jednym takcie, pomimo niewielkich przestrzeni pomiędzy ścianami konstrukcji, zastosowano wsporniki wznoszące typu wąskiego. Konstrukcja elementów pozwoliła na zaprojektowanie niesymetrycznych układów wznoszących opartych na parach wsporników montowanych w jednej płaszczyźnie. Do realizacji żelbetowych stropów budynku o grubościach 30 cm na kondygnacjach podziemnych i 25 cm na kondygnacjach biurowych zastosowano deskowanie panelowe CC-4. System deskowania stropowego oparty na głowicy opadowej pozwolił na zachowanie odpowiedniego tempa prac przy realizacji stropów o powierzchniach przekraczających 1000 m2. Na kondygnacji „0” były do wykonania dwa rodzaje słupów. Słupy o przekrojach kwadratowych miały wymiary 120x120 cm i wysokość prawie 19 m. Natomiast wysokość słupów okrągłych, o średnicy 120 cm, wynosiła prawie 16 m. Słupy o przekrojach kwadratowych realizowano za pomocą płyt słupowych systemu ORMA o szerokości 132 cm, na których zastosowano system zabezpieczenia SBU. Słupy 120x120 cm wykonano w dwóch taktach, pierwszym do wysokości ok. 14 m i drugim do wysokości prawie 19 m. Konstrukcja deskowania pierwszego taktu została wyparta za pomocą specjalnego rozwiązania bazującego na systemie podpór wysokonośnych S-40. System podestów SBU, bazujący na elementach rusztowania BRIO, umożliwił rektyfikację nadstawki deskowania, wykorzystanej w drugi takcie. W przypadku słupów o przekrojach okrągłych wykorzystano system TUBUS, których pozwolił na realizację elementu żelbetowego w jednym takcie. W celu zabezpieczenia krawędzi wieżowca i zapewnienia odpowiedniego komfortu pracy dla osób przebywających na znacznych wysokościach zastosowano system osłon wiatrowych HWS. Na budowę dostarczono przeszło 40 segmentów osłon, w tym segmenty transportowe i komunikacyjne. Segmenty standardowe zabezpieczają kondygnację, na której wykonywane są aktualnie prace oraz dwie kondygnacje poniżej. Osłony transportowe posiadają podesty, służące do odkładania elementów deskowania stropowego używanego na następnej kondygnacji. Segmenty komunikacyjne zabezpieczają dodatkowo trzecią kondygnację poniżej wykonywanej i zostały wyposażone w podesty ze schodniami komunikacyjnymi BRIO.